27 februari 2023 startade tågluffen från Sollentuna. Med en månads interrailkort, rullväska och en resplan där det mesta var bokat i förväg gick resan mestadels till städer i Europa. Vi mötte våren i Europa, men när vi kom tillbaka till Sverige den 31 mars var det fortfarande vinter.
Dag 1 – 2 Malmö, Trelleborg, Rostock, Berlin
27 – 28 februari I lugnt tempo har vi ägnat två resdagar att ta oss till Berlin. 10.21 avgick X2000 till mot Köpenhamn. Det blev en något slängig resa eftersom korglutningen inte var i funktion. Ibland lutade tåget utåt istället…
Dag 3 – 4, Berlin, Dresden
1 och 2 mars Berlin, Hackescher Markt En populär stadsvandring är bakgårdarna vid Hackescher Markt i Berlin Mitte eller Berlin Mitte-Mitte enligt den sakkunnige guiden Arne. Stadsdelen planerades på 1840-talet. Lägenheterna bestod oftast av endast ett rum med en yta…
Dag 5, Dresden, Bad Schandau
3 februari 2023 Det tar drygt 30 minuter att fara längs Elbe, uppströms till Bad Schandau. Här blir landskapet mer kuperat och snart hamnar vi i en dalgång. På båda sidor finns vackra sandstensformationer. Marken har fläckar av snö. Det…
Dag 6 – 8, Prag
4 – 6 mars Från Dresden går resan längs Elbe uppströms och sedan via bifloden Vltava (Moldau) till Prag. Hur ligger egentligen städerna i Europa och hur rinner floderna. Elbe rinner upp i Tjeckien och ut i Nordsjön nordväst om…
Dag 9 – 11, Wien
7 – 9 mars Wien grundades 500 f.kr. av romarna. När republiken Österrike bildades 1918 blev Wien dess huvudstad. Tanken var att åka tidigt från Prag men det visade sig att några avgångar var inställda pga banarbete. Vi var i…
Dag 12 – 13, Ljubljana
10 – 11 mars Denna lilla pärla blev huvudstad när Slovenien förklarade sig självständigt 1991, efter att tidigare varit en del av Jugoslavien. Fram till 1918 ingick Slovenien i Habsburgarnas Österrike – Ungern. Det är en befolkningsmässigt liten nation med…
Dag 14 – 15, Innsbruck
13 – 14 mars Efter Jesenice i Slovenien är det en lång tunnel för att komma till Österrike. Hur har det varit möjligt för två länder att komma överens om ett så dyrt projekt? Men så var det inte. Trafiken…
Dag 16, Zürich, Chur
14 mars Den här dagen skulle vi träffa vännen Pelle som är skidnörd, bland annat. Tanken var att åka direkt till Chur och ta en tur upp till Arosa, i väntan på att Pelle skulle dyka upp på kvällen. Nu…
Dag 17, Rhätische Bahn – Chur – Tirano, Florens
15 mars Denna dag var det resan Chur – Tirano som var målet. Därefter fortsatte vi till Milano och bytte tåg till Florens. Det blev en lång resdag. Nu hade vi klart väder med sol hela vägen. I Chur kallt,…
Dag 18 – 19 Florens, Pisa
16 – 17 mars Florens i regionen Toscana grundlades troligen på 100-talet f. kr. Det strategiska läget vid floden Arno gjorde att handeln blomstrade. Florens fungerade länge som en självständig stat och så småningom hela Toscana. Släkten Medici som hade…
Dag 20 – 21 Vernazza – Cinque Terre
18 – 19 Mars Hittills hade vi följt resplanen till punkt och pricka och förbokat allt – trodde vi. På morgonen skulle vi lägga in det bokade hotellet i La Specia i Google maps. Då funkar vägvisningen även off-line. Var…
Dag 22 – 25, Antibes, Nice och Monte Carlo
20 – 23 mars Så var det dags att lämna Italien och fortsätta mot Antibes med tre byten. För att ha marginal tog vi tåget från Vernazza en halvtimme tidigare. Det hjälpte inte. Nästa tåg från Levanto mot Genova fick…
Dag 26 – 27, Luzern
26 – 27 mars Egentligen skulle resan gått till Paris dagen innan men pga tågstrejken planerade vi om. Nu gick resan längs Rivieran tillbaka till Ventimiglia i Italien där vi köpte platsbiljetter. Interrailbiljetten är själva färdbiljetten och oftast räcker denna.…
Dag 28 – 29, Strasbourg
26 – 27 april Vi lämnar Luzern en kylig morgon med regn i luften. Det är lätt att längta tillbaka till Antibes. Planen är att åka till Basel, ta en fika och sedan vidare direkt till Strasbourg. Inga platsbiljetter behövs.…
Dag 30 – 32, Åter till Rivieran
28 – 30 april Fram till Antibes följde vi vår resplan med förbokade hotell, till punkt och pricka. Det mesta dock avbokningsbart, vilket var klokt eftersom vi skippade Paris på grund av tågstrejken i Frankrike. Vi fick alltså planera om…
Dag 30 – 32, Hamburg
28 – 30 Mars Vi lämnar Strasbourg för byte i Offenburg. Vi har gott om tid innan ICE-tåget mot Hamburg rullar in. I väntsalen står tre poliser och lyssnar tålmodigt på en man som verkar ha blivit oense med innehavaren…
Dag 32 kväll och dag 33, hemresan
31 mars För första gången på denna resa skulle vi åka nattåg, nämligen det tämligen nya nattåget Hamburg – Stockholm som körs av SJ. Fram till 90-talet fanns nattåget Alfred Nobel som gick Oslo/Stockholm – Hamburg, då via färja Helsingborg…