3 februari 2023
Det tar drygt 30 minuter att fara längs Elbe, uppströms till Bad Schandau. Här blir landskapet mer kuperat och snart hamnar vi i en dalgång. På båda sidor finns vackra sandstensformationer. Marken har fläckar av snö. Det är mulet och kallt.
Sächsische Schweiz
Bad Schandau är en kurort med många hotell. Här finns också attraktionen Lichterhaier Wasserfall och dit går det, hör och häpna, en spårvagn. Den vill så klart nörden åka med. Upp till vattenfallet slingrar sig en väg och i vägens ena sida finns det enda spåret. När spårvagnen kör uppför går den i högertrafik och nedför i vänstertrafik. Hela området finns i en Nationalpark med det tungvrickande namnet Sächsische Schweiz, där det finns gott om vandringsleder som även sträcker sig in i Tjeckien.
Först gäller det dock att hitta rätt väg till spårvagnen. På stationen i Bad Schandau finns ett café med det passande namnet Drehscheibe (vändskiva). – Jaha, spårvagnen, då är ni långt borta! Har vi åkt till fel ställe? Det hade vi inte, men först färja över Elbe och sedan en kvart promenad. – Eller också kan ni ta en promenad över bron, fast det tar längre tid. – Nu behöver vi kaffe, svarade jag! Jag visade försäljaren Google Maps där det framgick att nästa färja gick 10.00 och det var sju minuters promenad dit. – Sju minuter! jag ska visa! Med raska steg gick hon ut ur stationshuset och pekade bestämt på en trappa ner till en brygga. Det tar inte sju minuter att gå nedför den trappan! Det visade sig att Google inte hade fått reda på att trappan fanns och då skulle det ta sju minuter, enligt kartan! Google vet inte allt. Var källkritisk.
Med tysk precision avgick färjan 10.00, med en skeppare som blev butter för att vi inte kunde hala fram 4,80 EUR fort nog. Kanske riskerade vi som enda resenärer att bli försenade någon minut. Efter några minuter var vi på på andra sidan Elbe och sedan en promenad till hållplatsen. Det fanns gott om hotell men det mesta var stängt. Det är lågsäsong. Det livligaste var skolbarnen som hade rast. Här finns också olika kliniker och bad för att få en bättre hälsa, allt till höga priser, men säkert avkopplande för den som har pengar att spendera.
På en P-plats stod en Trabant, en mycket vanlig bil tillverkad i DDR. Tre miljoner exemplar tillverkades. Idag finns drygt 30000 kvar.
Kirnitzschtalbahn,
Kirnitzschtalbahn är en åtta km lång spårvägslinje och ingår i kollektivtrafiken Regionalverkehr Sächsische Schweiz-Osterzgebirge GmbH. Banan som är meterspårig har varit i trafik sedan 1898 och vagnparken består idag av Gothavagnar tillverkare på 50- eller 60-talet, vanliga i dåvarande DDR. Tillverkare är VEB Waggonbau Gotha som var beläget i staden Gotha. VEB betyder Volkseigener betrieb, ungefär folkägt företag, i praktiken statligt. Färden upp till vattenfallet tar 25 minuter. Efter tio minuter kör vagnen tillbaka för att komma åter drygt en timme senare. Eftersom inget fik var öppet blev det en snabbtitt på vattenfallet och mer tid behövdes inte heller. Efter ett skyfall förra sommaren skadades tyvärr vattenfallet och inte är så spektakulärt längre. Det finns dock planer på att restaurera vattenfallet.
Dredsner Zwinger, Vivaldi, De fyra årstiderna
Tillbaka i Dresden blev det konsert i Dresdsner Zwinger, Vivaldis de fyra årstiderna, framfört av en kammarorkester bestående av förste violin, andra violin, piano, tvärflöjt, cello och kontrabas. Lokalen rymde 150 personer och närheten till musiken var total och framförandet fantastiskt. I andra akten skippade orkesterledaren, tillika förste violinist notstället!
Dresdsner Zwinger från Barocktiden är ett av de mest berömda byggnadsverken i Tyskland. Zwinger är en term från medeltiden och en del i ett befästningsverk. Allt återuppbyggdes efter bombningarna under andra världskrigets slutskede.