Dag 30 – 32, Hamburg

28 – 30 Mars

Vi lämnar Strasbourg för byte i Offenburg. Vi har gott om tid innan ICE-tåget mot Hamburg rullar in. I väntsalen står tre poliser och lyssnar tålmodigt på en man som verkar ha blivit oense med innehavaren av butiken invid. En polis är inne i butiken och tar noteringar. Mannen utanför pratar på och anser butiksinnehavaren vara ”ein Arsloch” (-loch betyder ”-hål”). Så småningom lyckas poliserna övertyga mannen att han ska lämna stationen eftersom hans avsikt inte är att åka med något tåg.

Det blir en lång resa och inte förrän till kvällen ska vi rulla in i Hamburg. Vi hittar våra platser i den av affärsresenärer pratiga förstaklassvagnen. På ett ensamt säte invid oss sitter en man som som mest verkar irriterat över något eller någon. Med jämna mellanrum ringer han upp, gormar en stund och lägger sedan på. Två platser bakom sitter en man som inte verkar få sin beställda bil i tid. Han har dessutom telefonen på högtalare. En viss Herr Maier verkar inte ha gjort sitt. Han ringer hustrun som lyssnar och han lugnar ned sig. Så småningom verkar han ha löst sina transportproblem.

I restaurangvagnen äter vi en Chili con carne och en Chili sin carne, samt en Weisbier, allt med bordsservering. Ett tyskt par sitter invid och berättar att de har rest med Eurostar från London, men blivit tvungna att stanna en dag i Bryssel pga den tyska tågstrejken dagen innan. En händelserik resa.

Vi stiger av vid Hamburg Hauptbahnhof och fortsätter med S-Bahn en station. Där hamnar vi i en byggarbetsplats där stationen enbart har provisoriska trappor men ingen hiss. Google Maps hänger inte riktigt med och det blir en extra vända i trapporna med tunga väskor. Vi tar oss i alla fall fram till hotellet. Via samma app hittar vi senare på kvällen en italiensk restaurang som var mycket bra. På vägen dit hittar vi även en välkänd tysk butik för att handla lite bröd till frukosten.

Hansestaden

Hansan var ett handelsförbund vars syfte var att upprätthålla ett monopol på handeln i Nordsjön och Östersjön. Hansan var verksam mellan 1100- och 1600-talet och som mest var 100 städer anslutna. I städer som inte var anslutna till hansan fanns så kallade Kontor (alltså inte det tyska ordet Büro) som representerade Hansan i den staden. Allt med syfte att stänga ute konkurrenter. Än idag benämns Hamburg som die Hansestadt och ”HH” på bilars registreringsskyltar betyder Hansestadt Hamburg.

Elbfilharmonie

I hamnkvarterens nya stadsdel Hafen City ligger även Elbphilharmonie, en spektakulär byggnad bestående av en konsertlokal med ett hotell ovanpå. Precis som i många hamnområden byggs här bostäder.

Reeperbahn

Dagen därpå ska vi besöka Reeperbahn i stadsdelen St Pauli, något säkert många har hört talas om. Själva Reeperbahn är en bred gata med mycket trafik och inte som man skulle kunna tro, någon skum bakgata. Visst finns det butiker och underhållning åt det mer erotiska hållet, till exempel (”borddans”). Det finns dock andra gator i närheten som är skumma. En var blockerad med en chikan bestående av plank. Personer under 18 samt kvinnor hade inte tillträde! Tyvärr var det flera som ansåg sig behöva tillträde. Inte många restauranger hade öppet så ”tidigt”, dvs vid 12-tiden. Vi hittade en grekisk restaurang, där innehavaren, en kort man, var bekymrad att jag skulle sitta obekvämt pga min längd.

Miniatur Wunderland

Två bröder fick idén att bygga världens största modelljärnväg, gick till banken för att låna två miljoner D-mark och fick lånet beviljat och resten är, som det heter, historia. Miniatur Wunderland som är beläget i ett av de gamla hamnmagasinen i Speicherstadt, måste ses. Nästa gång du är i Hamburg ska det bara inte vara för att byta tåg. Det är det många som gör. Se till att boka biljetter i tid.

Denna attraktion är mer än en modelljärnväg, även om tågen är ett centralt inslag. Det som imponerar är dock de naturtrogna miljöer där tågen färdas alltid i skala H0, dvs 1:87. Vid en närmare titt på en fullsatt fotbollsarena syns varje åskådare. Den som som vill se annat än tåg kan istället titta på flygplatsen där flygplan startar och landar, allt med naturtrogna ljudillustrationer. Kända platser finns givetvis. Vad sägs om Vatikanen, LKAB i Kiruna eller varför inte Rio de Janeiro. Elbphilharmonie finns givetvis med.

Ett visst överskott av blåljusfordon med tjutande sirener förkommer och olycksplatserna är många. Med jämna mellanrum dämpas ljuset och det blir natt. Nu syns den naturtrogna belysningen, till exempel i pariserhjulet på ett tivoli eller blinkers på en bil som väntar på grönt ljus för att sedan kunna svänga. Ett tåg kommer ut ur en tunnel med helljuset påkopplat i de tre strålkastarna. Mycket effektfullt.

Kyrkan St Nicolai – Operation Gomorrha

Precis som i Berlin har även Hamburg ett ensamt kyrktorn kvar efter andra världskriget. Kyrkan började byggas 1195 och har byggts om flera gånger. Vi löste biljett för att åka hissen 76 meter upp i tornet. Lite kusligt och det blåste rejält.

I biljetten ingick också besök i museet i kyrkans källarvalv som var intakta. Här finns en utförlig utställning om Hamburg under andra världskriget. Här berättas utförligt om livet i staden medan kriget pågick. Ganska snart insåg man att staden skulle kunna bombas och skyddsrum byggdes, men dit hade inte den judiska befolkningen tillträde. Det ansågs mer praktiskt att dessa omkom för att då slippa besväret att deportera dem. Cynismen slutar inte där. Vartefter deportationerna fortsatte blev det bostäder ”lediga”. Dessa kunde nu utnyttjas av dem som hade fått sina hem förstörda i ett bombanfall.

Operation Gomorrha är den massiva bombning som pågick sommaren 1943. Brittiskt och amerikansk flyg utförde fem bombattacker som förvandlade innerstaden till en eldstorm där 45000 människor dog. 900000 personer blev hemlösa. Eftersom inga landmärken längre fanns var det svårt att orientera sig i staden. Att röja upp var mycket farligt, dels för att byggnader fortsatte att rasa dels för att blindgångare riskerade att detonera. För detta farliga arbete rekvirerades fångar från koncentrationslägren, bland annat Auschwitz.

Likt besöket i de judiska kvarteren är det svårt att lämna detta museum oberörd, speciellt i dessa tider när det pågår krigshandlingar i Europa.